منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
زير آب زني از نوع گوگلي

زير آب زني از نوع گوگلي

ساخت وب سايت شخصي

ساخت وب سايت شخصي

ساختار ایندکس

ساختار ایندکس

ساختمان داده چیست؟

ساختمان داده چیست؟

چكيده اي از قوانين كشور عربستان سعودي

چكيده اي از قوانين كشور عربستان سعودي

جذب فوري ثروت

جذب فوري ثروت

معرفي و اهميت موسسات رتبه بندي در بازار سرمايه

معرفي و اهميت موسسات رتبه بندي در بازار سرمايه

مطالعات اجتماعي پايه هشتم دوره اول متوسطه

مطالعات اجتماعي پايه هشتم دوره اول متوسطه

گروه محصول -> مقالات

دانلود مقاله زمين موات



قیمت: ۲۰۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 33     کد محصول :11310



قالب فایل: ورد

 

 

 

 

مختصری از فایل:

 

در اين مقاله بحث مى كنيم كه آيا زمين موات به وسيلهٌ احياء و آباد كردن به ملكيّت در مى آيد يا خير؟ در صورت اول آيا به زمينهايى كه در اصل موات بوده اند اختصاص دارد يا موات عارضى را نيز شامل مى شود؟ براى حصول ملكيّت آيا اذن امام شرط است يا نه؟ يا لازم است كه آباد كننده, امامى مذهب باشد يا اينكه مسلمان غير امامى يا كافر نيز مى تواند مالك شود؟

 

ملكيّت با احياء

برخى از فقها در حصول ملكيّت به وسيلهٌ احياء, ادّعاى اجماع كرده اند. در المهذّب البارع آمده است : (امّت اسلامى اجماع دارند بر اينكه اگرمانع ديگرى نباشد, با احياء تملّك حاصل مى شود.) در تنقيح آمده است:(مسلمانان در اين مساله اجماع كرده اند.) صاحب مفتاح الكرامه مى گويد:(فقهاى بلاد گرچه در شروط تحقّق تملّك اختلاف دارند, ولى در اصل مساله اتّفاق نظر دارند. در تذكره آمده است:(اخبار زيادى از طريق شيعه و سنى نقل شده كه بر اين مساله دلالت دارد.افزون بر آن, انسان مدنى بالطبع است و نياز مبرم به مسكن اختصاصى دارد تا در آن ماوى گزيند. اگر احياء سبب مالكيّت نباشد, عسر و حرج و تكليف به مالايطاق پيش مى آيد.

 

اين اجماع ها دلالت بر آن دارند كه احياء فى الجمله سبب تملّك مى شود. در عبارات فقهاى ما و در اجماعات و اخبار ايشان تصريح شده ا ست كه تملّك از طريق احياء حاصل مى شود اگر احياء به اذن امام باشد.

 

اساس اين مبحث ـ همان گونه كه در جواهر آمده ـ روايات صحيح است مانند اين روايت امام باقر (ع) كه مى فرمايد:(مَن احيا مواتاً فهوله) (5), و اين روايت امام صادق (ع) كه مى فرمايد:(من احيا ارضاً مواتاً فهى له) . روايت سكونى

 

و صحيح ابن مسلم نيز از اين جمله اند.

 

اطلاق اين روايت ها شامل زمينهاى موات عارضى نيز مى شود. بنا بر اين چنانچه موات بر زمينى عارض شود و عنوان موات بر آن صدق كند, جزء انفال مى گردد و به امام (ع) تعلّق دارد و روايت هاى مذكور آن را در بر مى گيرد.اختصاص زمين موات به زمينهاى موات بالا صاله كه ملك كسى نبوده است, بى وجه است, آرى آنچه جاى بحث دارد تعيين مصاديق موات است كه در چه مواردى موات صدق مى كند و درچه مواردى صدق نمى كند.

 

درنهايهٌ ابن اثير آمده است:

 

موات زمينى است كه آباد نشده باشد و به ملكيّت كسى در نيامده باشد.

در صحاح و المصباح المنير آمده است:

 

موات زمينى است كه مالك نداشته باشد و كسى از آن استفاده نمى كند.

 

چنانكه صاحب جواهر بيان كرده است اختلاف لفظى كه در تعريفهاى مذكور وجود دارد, مستلزم اختلاف در معناى عرفى آن نيست. ايشان پس از نقل كلام شرايع مى گويد:

 

تعريف شرايع از موات, مطابق تعريف عرفى آن است و اين تعريف مورد قبول المختصر ا لنافع, جامع الشرايع, تحرير,دروس , لمعه, مسالك, روضه و كفايه است. شايد قول اينان هيچ تفاوت و اختلافى با آنچه در صحاح و مصباح آمده ندارد. و قاموس, قسمت اول تعريف را پذيرفته است. نهايه, موات را زمينى مى داند كه زراعت نشود; آباد نباشد و در ملك هيچ كس نباشد. در تذكره آمده است: موات زمينى است كه ويرانه باشد و ساكنانش آن را ترك كرده اند و آبادى آن از بين رفته است.

 

منظور همهٌ اين تعريفها از موات, زمين متروك است; چه در گذشته مملوك بوده چه نبوده باشد. زيرا مملوك بودن يا نبودن در صدق ا سم (موات) تاثيرى ندارد.

 

چنانكه بقاى آبادى و آثار جويهاى آب نيز در صدق اسم (موات) مؤثّر نيست.

 

توهّم شده كه اگر چه حرف (لام) فى نفسه ظهور در ملكيّت دارد, امّا در اين روايات (له) مفيد ملكيّت نيست. به قرينهٌ آنكه در روايات ديگرى حرف (لام) براى غير ملكيّت به كار رفته است.

 

مثلاً در روايت ابى بصير آمده است:

 

سالت ابا عبداللّه (ع) عن شراء الارضين من اهل الذمّة. فقال: لاباس بان يشتريها منهم اذا عملوها و احيوها فهي لهم. و قد كان رسول اللّه (ص) حين ظهر على خيبر و فيها اليهود خارجهم على (ان يترك) الارض في ايديهم يعملونها و يعمرونها;

 

از امام صادق (ع) در باره خريد زمين از اهل ذمّه پرسيدم. فرمود:مانعى ندارد.

 

زيرا اگر در آن كار كرده و آن را احياء كرده باشند, مالك آن هستند. هنگامى كه پيامبر (ص) بر خيبر چيره شد و يهوديان در آن جا بودند خراجى بر آنان معيّن كرد و زمين را در اختيارشان قرار داد كه آن را آباد و روى آن كار كنند.)

 

در صحيحهٌ محمّدبن مسلم آمده است:

 

(سالته عن الشراء من ارض اليهود و النصارى.قال: ليس به باس... و ايّما قوم احيوا شيئاً من الارض اوعملوه فهم احقّ بها وهي لهم; از امام (ع) در مورد خريد زمين يهود و مسيحيان پرسيدم. امام (ع) فرمود: مانعى ندارد. سپس فرمود: هر گروهى كه زمينى را آباد كرده يا روى آن كار كند, به آن سزاوار تر است و آن زمين مال آنان است.

 

استدلال شده كه در اين روايات, امام معصوم(ع) به قرارداد مخارجه (خراجگذارى)

 

پيامبر (ص) با يهوديان خيبر استشهاد كرده است, حال آنكه زمينهاى خيبر, ملك يهوديان نبوده و زمين مورد سؤال نيز ملك اهل ذمّه نبوده است. بنا بر اين لام در (لهم) دراين دو روايت مفيد ملكيّت نيست; بلكه به عبارت (مَن احيا ارضاً مواتاً فهي له) اشاره دارد.

 

با توجه به بيان فوق نمى توان از احاديث اين باب, جواز تملّك موات را از طريق احياء به دست آورد و تنها ذى حق بودن احياء كننده از آنها فهميده مى شود. 

 



  • پس از پرداخت موفق لینک دانلود هم نمایش داده می شود هم به ایمیل ارسال می گردد
  • ایمیل را بدون www وارد کنید و در صورت نداشتن این قسمت را خالی بگزارید
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خرید میتوانید با پشتیبانی تماس بگیرید گزارش تخلف

نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2

مطالعات اجتماعي پايه هشتم دوره اول متوسطه

مطالعات اجتماعي پايه هشتم دوره اول متوسطه

مطالعات اجتماعي پايه هشتم دوره اول متوسطه

حجم:35475KB | بازدید :16

سخنی با دبیران گرامی خداوند متعال را سپاس می گوییم که به لطف او توانستیم کتاب مطالعات اجتماعی پایهٔ هشتم دورهٔ اوّل متوسطه را به شما تقدیم کنیم. با توجه به بروز مشکلات ناشی از تعدد دروس و درخواست شما معلمان عزیز از سال ها قبل و همچنین سیاست های آموزشی و خط مشی های برنامهٔ...

جذب فوري ثروت

جذب فوري ثروت

جذب فوري ثروت

حجم:29780KB | بازدید :21

آنچه در کتاب جذب فوری ثروت می آموزید... فرمولی 7 مرحله ای برای جذب فوری پول و ثروت به زندگی شما ü چگونه بر باورھای مخفی ای که پول و ثروت را از شما دور می کند غلبه کنید و آنھا را ü برای ھمیشه حذف کنید چگونه از فرمول تضمین شده "جذب فوری ثروت" استفاده کنید تا ثروت و پول...

چگونه سلامت خود را درمحيط رسانه هاي ديجيتال حفظ كنيم

چگونه سلامت خود را درمحيط رسانه هاي ديجيتال حفظ كنيم

چگونه سلامت خود را درمحيط رسانه هاي ديجيتال حفظ كنيم

حجم:8937KB | بازدید :6

در سا لهاي اخير كاربرد رسان ههاي ديجيتال مبتني بر رايانه، تلفن همراه و اينترنت به يك ضرورت تبديل شده است. لازم است شما نوجوانان شيوه استفاده صحيح از آن را بياموزيد. بدين ترتيب ضمن برخورداري از فوايد اين محيط جذاب از آسي بهاي احتمالي آن در امان بمانید. مركز توسعه فناوري...

كتاب الكترونيكي راز و رمزهاي ناگفته ذهن

كتاب الكترونيكي راز و رمزهاي ناگفته ذهن

كتاب الكترونيكي راز و رمزهاي ناگفته ذهن

حجم:5475KB | بازدید :4

چرا نوشتن این کتاب 11 سال طول کشید؟ چرا برخی افراد از قانون جذب نتیجه نمی گیرند؟ حفره ی ذھنی دقیقا چیست؟ چگونه در پروسه ی جذب رویاھا ذھن تان را به بھترین دوست و حامی خود تبدیل کنید؟ چرا ذھن تان در مقابل پذیرفتن باورھای جدید، خواسته ھا و آرزوھای شما از خود مقاومت نشان...

سواد رسانه اي واجب تر از نان شب

سواد رسانه اي واجب تر از نان شب

سواد رسانه اي واجب تر از نان شب

حجم:2007KB | بازدید :2

¢در عصر ارتباطات و اطلاعات هجوم انواع برنامه ها و پيام ها اين ضرورت را ايجاد كرده تا مخاطب به دانشي براي انتخاب پيام ها و برنامه هاي مناسب مجهز شود. از حالت انفعال و مصرف كننده صرف خارج شده و بر اساس نيازهاي اطلاعاتي اش دست به انتخاب زده و خود را در معرض هرگونه پيام قرار...

معرفي نژادهاي گاوهاي بومي ايران و نژادهاي شيري جهان

معرفي نژادهاي گاوهاي بومي ايران و نژادهاي شيري جهان

معرفي نژادهاي گاوهاي بومي ايران و نژادهاي شيري جهان

حجم:617KB | بازدید :2

معرفي نژادهاي گاوهاي بومي ايران و نژادهاي شيري جهان همراه با عكس توضيح در مورد مناطق زندگي و شرايط نگهداري و ويژگيهاي خاص آن نژاد و بعضي از اصول نگهداري و پرورش در اين مجموعه گردآوري...

چكيده اي از قوانين كشور عربستان سعودي

چكيده اي از قوانين كشور عربستان سعودي

چكيده اي از قوانين كشور عربستان سعودي

حجم:585KB | بازدید :36

برای زائران کشورهای اسلامی )ویژه حج( تهیه تدوین : سید ابراهیم اسداللهی بهار : 9313 فهرست مطالب فصل اول: الف( ساختار حکومتی: ب( دستگاه قضایی: -1 دادگاه عالی -2 دادگاه استیناف -3 دادگاه درجه یک فصل دوم: روادید شرایط دریافت روادید حج تمتع بار همراه زائر درسفرهوایی)بار...